Rozhovor s obborníkem na inkontinenci a péči o pacienta

Při péči o pacienta je potřeba oboustranný respekt

Medikální poradkyně Petra Helmanová: Při péči o pacienta je potřeba oboustranný respekt

Petra je tzv. medikální poradkyní společnosti HARTMANN-RICO s akreditací MPSV pro vzdělávání ošetřovatelů. Povídali jsme si s ní nejen o její profesi zdravotní sestry, ale především o tom, jak pečovat o inkontinentní pacienty nebo jak se rozhodnout, zda svěříme svého blízkého do péče profesionálů.

Petro, jak jste se dostala ke své profesi? 

V rodině máme zdravotnickou tradici a byla to maminka, která mě inspirovala k tomu, abych se stala zdravotní sestrou. Během bakalářského studia jsem začala pracovat ve Fakultní nemocnici Brno-Bohunice na gastroenterologické JIPce, poté na interní pohotovosti rychlé záchranné služby. Vypracovala jsem se až na staniční sestru a při plném úvazku k tomu dokončila magisterské studium. V roce 2016 jsem odjela pracovat do Královské nemocnice v Saudské Arábii (SA) a po návratu spojila svou životní dráhu s Hartmannem jako medikální poradkyně, co se týče jeho produktů, péče o klienty v domovech seniorů a školení personálu.

O rozdílech v péči o imobilní pacienty v SA a ČR

„Oproti ČR se v SA postupuje podle amerických standardů. Zatímco u nás má sestra obvykle na starosti 31 pacientů, v SA se stará o 4–5 plně imobilních. Nemá k dispozici sanitáře a dělá opravdu všechno – plnou přímou péči. V SA také může být rodina s pacientem 24 hodin denně.“ 

Kdy jste se poprvé setkala s výrobky značky Hartmann?

S Hartmannem vyrůstám už od školy a provází mě při mé profesi celý život. Věděla jsem, že vedle péče o pacienty chci vyloženě pomáhat se zlepšováním služeb v domovech pro seniory a nemocnicích, takže mě současná spolupráce s Hartmannem hodně naplňuje – mohu se podílet na inovacích výrobků i oboru celkově.

Co přesně máte na starosti jako medikální poradkyně pro společnost HARTMANN-RICO? 

Napříč celou Českou republikou představuji naše výrobky a vybírám ty nejkvalitnější na míru potřebám daného klienta. Také vystupuji na konferencích, odborných akcích a školím personál v sociálních službách na základě akreditace od Ministerstva práce a sociálních věcí. Mimo jiné máme nový pilotní projekt pro personál v přímé péči. Celkově se snažím o zkvalitňování péče v oblasti inkontinence a jsem k dispozici profesionálům, kteří se na mě mohou kdykoliv obrátit. 

Jak a v čem personál školíte?

Respektuji osnovy podle akreditace, které doplňuji svými zkušenostmi a postupy z praxe ve fakultní nemocnici i ze zahraničí. Snažím se lidem vtloukat do hlavy, že ošetřovatelství a obecně zdravotnictví postupuje tak rychle dopředu, že dnešní rady mohou být už zítra zastaralé. Proto říkám: „Přemýšlejte nad svou prací a ke každému klientovi přistupujte individuálně.“

Na co kladete největší důraz při své práci? Kde je v péči o seniory a pacienty upoutané na lůžko prostor pro zlepšení?

Největší důraz kladu na zvyšování kvality péče, individuální přístup ke klientovi a dodržování standardů ošetřovatelské péče. V ČR je přitom velmi důležité zapracovat na prestiži zdravotníků, aby se těšili stejnému respektu jako lékaři. Sice se teď zvedají platy a rozpočty, ale pořád jsou přetížení a noví lidi nejsou. Syndrom vyhoření je pak všudypřítomným strašákem. 

Co je pro člověka upoutaného na lůžko nebo vyžadující nějakou větší míru asistence důležité vedle zdravotní a ošetřovatelské péče? 

Zachování důstojnosti daného klienta, ale na druhé straně i respekt ke zdravotníkovi – tedy oboustranný respekt. Pro člověka, který má na lůžku málo podnětů, je hodně důležitá aktivizace popř. bazální stimulace – samozřejmě pokud to zdravotní stav dovolí, tak třeba zkoušet s pacientem nové chutě, nebo naopak připomínat chutě, které měl rád.  Upomínat ho na věci, které měl v oblibě (oblíbený polštář nebo předmět), nezapomenout na pohlazení nebo pravidelné rehabilitace – udržení (zlepšení) stávající kondice.

Někteří naši čtenáři se rozhodují, zda zvládnou péči o ležícího pacienta sami v domácím prostředí, nebo zda ho mají svěřit profesionálům v institucích.? Co by měli zvážit?

Často vidím, že se rodina snaží příbuzného udržet v domácím prostředí. Nicméně se stává, že někdy přeceňují své síly nebo naopak poskytují péči nesprávným způsobem. Mnohokrát neví, co si můžou dovolit, protože mají strach, že mohou svému blízkému ublížit. Nepolohují, neprovádí správně hygienu, kupují špatné pleny (malé, velké, se špatnou savostí, omývají mýdlem…). Proto by se neměli bát oslovit agentury domácí péče. Existují také odlehčovací služby, které slouží k tomu, když si rodina potřebuje odpočinout (dovolená) nebo potřebují upravit byt, který bude sloužit zvýšeným potřebám blízkého. 

Pokud se budete poohlížet po domově pro seniory, tak bych určitě zohlednila vzdálenost od vašeho místa bydliště, celkový dojem – přístup personálu, prostředí, možnost aktivizace i služeb, které domov může poskytnout. Orientovat se můžete i získanými certifikáty pro dané zařízení, jako jsou například značka kvality nebo Vážka a jiné. Tyto certifikáty není lehké získat.

Jak hodnotíte inkontinenční pomůcky a kosmetiku MoliCare při péči o inkontinentní?  

Hartmann zaštiťuje kolem 1600 výrobků, což nemá na trhu obdoby. Nejde jen o produkty, ale i o kvalitní servis a poradenství. Můžeme nabídnout komplexní péči od rukavic přes dezinfekce, hojení ran a kosmetiky až po pleny s pH 5,5. Na ty jsme specialisté a díky tomu, že pokožce přináší mírně kyselé prostředí, přirozeně působí proti dermatitidám. Navíc stále snižujeme objem materiálu na plenách, aby byly maximálně ergonometrické a klient nebyl „obalený jako vánoční balík“ – aby pokožka mohla dýchat a nevznikaly plísně. Také kosmetika je opravdu hypoalergenní a nedá se sehnat jinde než ve zdravotnických pomůckách nebo lékárnách. I když reagujeme na trendy rychle, od návrhu k uvedení na trh uběhnou u produktů značky Hartmann zhruba 2 roky, než je vyladíme a otestujeme.

Přečtěte si, jak vyvíjíme a vyrábíme inkontinenční pomůcky MoliCare.

Jsou nějaké nové trendy v péči o inkontinentního nebo ležícího pacienta?

Na nejnovější trendy reagují naše nové pleny MoliCare Elastic s elastickými bočními pásy – trendem je právě prodyšnost a minimum materiálu. Jinak se potýkáme s tím, že ČR je hodně konzervativní a zdravotníci si těžko zvykají na novou pomůckou. Velkou cestu urazily také polohovací postele nebo podložky a prostěradla, kde nemusí být separátně skluzná podložka. 

Jak se má o sebe starat personál a ošetřující osoby, aby si i přes náročnou péči o pacienta udržely psychickou a fyzickou pohodu?

Měly by přijímat novinky a zjednodušení, které jim přinášejí právě moderní pomůcky, a nebát se jich. Zásadní je psychohygiena, i když se to snadno řekne. Doma po službě vypnout, zavést si do dne různé malé rituály, které vám udělají radost, a doplňovat práci nějakou zálibou. Co se týče fyzické schránky, tak nepodceňovat polohovací pomůcky, aby si samy neublížily a nenamohly se. Nakonec můžete poranit nejen sebe, ale i klienta.

Co byste na závěr našim čtenářům doporučila, pokud se v domácím prostředí starají o ležícího pacienta?

Nebojte se zeptat. Společnost HARTMANN-RICO pořádá setkání rodin, kde se můžete proškolit v domácí péči. Nestyďte se zkusit odlehčovací péči, ať si odpočinete – pomůže to vám i vašemu blízkému. Jen rovnováha v péči o sebe i pacienta je dlouhodobě udržitelná. A nevzdávejte to – stejně jako pro dítě, které má nějaký zdravotní problém, uděláte maximum a nenecháte ho jen tak, tak i inkontinentního, často staršího pacienta musíte stále posouvat po malých krůčcích ke zlepšení. Přeji vám hodně sil a věřím, že vám budou oporou i pomůcky MoliCare.

Prohlédněte si našeho videoprůvodce péčí o inkontinentního pacienta od zkušené zdravotní sestry.

 

Mgr. Petra Helmanová - Medikální poradkyně HARTMANN-RICO a.s.
Vystudovala Lékařskou fakultu v Brně, Masarykovu univerzitu, obor gerontologie. Ve volném čase se věnuje synchronizovanému krasobruslení: „Říkají nám akvabely na ledě,“ doplňuje Petra. Ráda cestuje, čte, objevuje novinky v ošetřovatelství a každý týden chodí na chytrý kvíz.

22. březen 2020

Související články

Zatím žádné odpovědi

Začít sledovat Pokud někdo přidá nový komentář, pošleme vám upozornění.

Přidávat komentáře mohou pouze registrovaní členové Moliklubu

Nahoru

Pomáhá. Pečuje. Chrání