Co dráždí močový měchýř? Pomohou i malé změny v životosprávě

  • Přečteno 496x
  • 23. únor 2021

Máte citlivý močový měchýř? Trápí vás časté záněty močových cest? Můžete to změnit tím, co jíte a pijete. Zjistěte, jaké potraviny a nápoje mohou dráždit močový měchýř.

Kolik šálků kávy potřebujete?

Kofein působí výrazně močopudně a dráždí močový měchýř. Kromě kávy ho najdete i v černém, zeleném i bílém čaji, Coca-Cole, kakau, energetických nápojích, některých doplňcích stravy a lécích, především těch proti bolesti a nachlazení. 
Maximální denní dávka kofeinu by neměla přesahovat 4,5 mg kofeinu na kilo tělesné hmotnosti. Pokud jste zdraví, můžete vypít 1–2 šálky kávy za den, více se nedoporučuje. Osoby s inkontinencí by kofein měli ideálně úplně vyřadit. Stejně tak se kofeinu dočasně vyhýbejte při probíhajícím zánětu močových cest.

Škodí alkohol vašemu močovému měchýři?

Alkohol zvyšuje produkci moči a způsobuje dehydrataci organismu. Při inkontinenci i zánětu močových cest bude pro vaše zdraví lepší, když se mu vyhnete. A kolik alkoholu můžete podle doporučení lékařů a vědců vypít, když jste zdraví?

Maximální denní doporučená dávka je 16 g etanolu pro ženy a 24 g etanolu pro muže.

  • 0,5 litru půllitr piva = 16 g etanolu
  • 200 ml vína = 17 g etanolu
  • panák s obsahem alkoholu 40 % = 16 g etanolu

Určitě není vhodné pít každý den, doporučuje se alespoň 2 dny v týdnu vydržet úplně bez alkoholu. A protože alkohol odvodňuje, doplňte ho nealkoholickým nápojem, ideálně vodou či bylinkovým čajem bez cukru. 

Pozor na výrazně kořeněná jídla i nadměrné solení

Močový měchýř mohou také dráždit ostrá jídla, výrazné koření a umělé přísady, jako jsou konzervanty, zvýrazňovače chuti či barviva. Nadměrné množství soli zase vede k zadržování vody v těle, což pro močové ústrojí také není zdravé. 
Zkuste při vaření víc využívat bylinky, pokrm již poté není potřeba tolik solit. A například petrželová nať je pro močové cesty perfektní volbou.

Měli byste přestat jíst cukr?

Přibývá lidí, kteří úplně vyřazují ze svého jídelníčku cukr. Proč a měli byste se k nim přidat? „Cukr je návykovou látkou, jejíž konzumace vede k touze po stále se zvyšujících dávkách,“ říká výživová poradkyně a specialistka na zdravou výživu Margit Slimáková. 
Bílého rafinovaného cukru je v běžné české stravě opravdu nadbytek a když prozkoumáte důkladně etikety, zjistíte, že je i tam, kde ho ani nečekáte. Způsobuje nadváhu a obezitu, zvyšuje riziko zubního kazu, překyseluje organismus a jeho nadměrná konzumace se podílí na rozvoji mnoha civilizačních chorob. 

Nemusíte cukr úplně vymazat ze svého života, ale zkuste ho omezit. Sladit při pečení méně než je v receptu, zkusit koláč osladit jen rozmixovanými zralými banány či sušenými datlemi. Do čaje si místo cukru dát trošku medu, nebo ho nesladit vůbec. Příležitostí, kde cukr omezit, najdete během dne určitě mnoho.

Malé změny pro zlepšení vaší životosprávy

Zdraví močových cest ovlivňuje naše celková životospráva. Začnete s postupnými malými změnami ve vašem jídelníčku. Máme pro vás pár tipů:

  • Preferujte lokální a sezónní ovoce a zeleninu.
  • Obyčejný chléb a bílé rohlíky vyměňte za celozrnný kváskový chléb.
  • Ochucené jogurty či kefíry vyměňte za bílé, můžete je dochutit ovocem či troškou medu.
  • Nepijte sladké limonády, ale třeba vodu s citronem a mátou či bylinkové čaje.
  • Méně solte
  • Omezte průmyslově zpracované potraviny.
  • Jezte pravidelně, každý den v přibližně stejné časy.

Důležitý je samozřejmě také pravidelný pohyb a dostatečný pitný režim. Přečtěte si o něm více v našem dalším článku z magazínu Moliklubu.

 

Související články

Zatím žádné komentáře

Začít sledovat Pokud někdo přidá nový komentář, pošleme vám upozornění.

Přidávat komentáře mohou pouze registrovaní členové Moliklubu

Nahoru

© 2021 HARTMANN-RICO a. s. O krok dál pro zdraví